söndag 4 juli 2010

Ulf Malmros, 4 juli

Ulf Malmros är regissör och en av få svenska dylika vars film jag faktiskt sett. Jag skäms lite för att skriva det, men jag tycker inte om svensk film. Men Ulfs film "Bäst i Sverige!" har jag faktiskt sett och tyckte om.

Jag gillar Ulfs sommarprogram. Det är underhållande och intressant att lyssna till. Att som 17-åring stövla in på SVT med sitt manus och vilja göra film av det, och lyckas, är en rätt häftig framgångssaga. Men livet är inte bara en dans på rosor. Han berättar också om missade manusmöjligheter, stora sådana, och tragisk personliga upplevelse.

Men framför allt så tycks Ulf dela min passion för filmmusik. All musik han spelade kom från filmens värld, vad annars ska en regissör spela kan man tycka. Själv blev jag "hooked on" filmmusik för många år sedan genom min bror Jonas som själv idag är kompositör/arrangör och lyssnar alltid lite extra efter musiken när jag ser en film. Dessutom spelade även Ulf musik av Monty Python, den andra hittills i sommar, och det uppskattas.

För alla er som också gillar filmmusik, eller skulle vilja lyssna lite mer, har jag satt ihop en liten spellista med några av mina favoriter. Spotify: Filmmusik

Innehåll
8 av 10
Berättarförmåga
8 av 10
Musikval
10 av 10
Totalupplevelse
8 av 10

2 kommentarer:

Sommarlyssnaren sa...

Jag gillade verkligen detta! Det märks att han är bra på att berätta och bygga upp en story.

Stephanie König sa...

Verkligen! En och en halv timme med synnerligen bra berättare och spännande musik! Min absoluta favvofilm är smala sussie! Dessutom lyckades Ulf att både vara självironisk, raljerande och superseriös samt berörande - som ett bra filmmanus i guess!
www.strongh.se -se min blogg om sommarpratare.

 
Blogg listad på Bloggtoppen.se