torsdag 1 juli 2010

Natasha Illum Berg, 1 juli

"I had a farm in Africa, at the foot of the Ngong Hills..."

Ja, det går inte att lyssna på juli månads första sommarpratare utan att få associationer till Karen Blixen och Mitt Afrika, filmen då alltså, boken har jag inte läst boken. Meryl Streep är enastående och ledmotivet av John Berry är ett av mina absoluta favorit "scores".

Men associationer får det nog stanna vid. För borsett från att de båda (Natasha Illum Berg och Karen Blixen) bägge har bott i Afrika, har danskt påbrå (Karen Blixen var danska) och är författare, så är likheterna inte så många.

Natasha är storviltjägare och bor sedan nästa 20 år tillbaka i Tanzania. Jag tycker att hon är riktigt cool. Väldigt ung drog hon iväg till Afrika för att bli jägare. Hon bor ensam på en kulle i ett tältliknande hus. Där skriver hon böcker, jagar och lever. Det tycker jag är riktigt coolt. Hon berättar i sitt program om svårigheterna att slå sig in på en sådan manlig domämn som yrket storviltjägare och om hur hon fått utstå mycket skit, givetvis från män men även från många kvinnor.

Även om det förvisso är fascinerande att få höra om hennes liv, så griper det inte riktigt tag i mig. Jag hade nog velat höra lite mera om det vardagliga livet i Tanzania, både hennes och tanzanianernas (heter det så?).

Musiken hon bjuder på är delvis afrikansk, men kanske inte den afrikanska musiken jag lyssnar till. Höjdpunkten var solklart "The Penis song" från Monty Python.

Innehåll
5 av 10
Berättarförmåga
6 av 10
Musikval
3 av 10
Totalupplevelse
5 av 10

Inga kommentarer:

 
Blogg listad på Bloggtoppen.se