måndag 28 juni 2010

Babak Najafi, 28 juni

Idag fick Sommar i P1 göra mig sällskap på en promenad rund den vackra Växjösjön, med Babak Najafi, en iranskfödd regissör, som min ciceron. Babak gjorde tidigare i våras sin långfilmsdebut med filmen "Sebbe".

Babak är en duktig och fängslande berättare. Han berättar om sin tidiga fascination för film som började i krigets Iran och om uppväxten i Uppsala. Han berättar om drömmen om något bättre, en dröm som fanns hos honom och hans kamrater. Men framför allt talar han om längtan att utbilda sig och arbeta med film. Bäst är kanske ändå berättelsen om den alkoholiserade Bernt som han möter på stationen i Uppsala och killen dom kallar för Stor, för han är så tjock.

Musiken var i mitt tycke så gott som fulländad och ackompanjerade många gånger berättelserna väl. Babak Najafi har satt ribban högt inför kommande sommarpratare. Det här var riktigt bra.

Det enda negativa med dagens Sommar i P1 var att det tog slut så snabbt, samt att jag i ett förvirrat ögonblick förväxlade jobbkassen med den identiska badkassen som då valde att stanna hemma.

Innehåll
9 av 10
Berättarförmåga
8 av 10
Musikval
9 av 10
Totalupplevelse
9 av 10

1 kommentar:

Sommarlyssnaren sa...

Håller med om att detta var riktigt bra. Tiden bara rann iväg när jag lyssnade på Babak.

 
Blogg listad på Bloggtoppen.se