tisdag 29 juni 2010

Pär Johansson, 29 juni

Pär Johansson är grundare av Glada Hudik-teatern som startade för 14 år sedan. Glada Hudik är en teatergrupp för utvecklingsstörda som sedan starten statt sju föreställningar. Den senaste, Elvis, har spelat för utsålda hus i Hudiksvall, Stockholm och New York. I höst ger dom sig ut på sverigeturné med föreställningen.

Pär sommarprogram handlar givetvis om teatern, deras föreställningar och historia. Men framför allt förmedlar Pär sitt och teaterns budskap om alla människors vilja och förmåga att utvecklas.

Programmet sprider en värme och glädje. Att få höra om Pärs, skådespelarnas och alla medarbetarnas arbete och framför allt framgång gör en väldigt glad. Men dom har fått slita hårt. Framgången har inte kommit av sig självt. Från början var inte ens skådespelarnas föräldrar med på tåget utan ytterst tveksamma till projektet.

Det är också Glada Hudik som ligger bakom projektet "Vi kan mer" som drivs tillsammans med ICA. Där kunde vi förra året få se Mats Melin från Glada Hudik som ICA-medarbetaren "Jerry".

Pärs program handlar givetvis om deras arbete med utvecklingsstörda, men budskapet och människosynen som de förmedlar omfattar alla människor. Lyssna på Pär och översätt det han förmedlar till din egen verklighet, ditt eget arbete.

Det var också längesedan jag skrattade så gott som jag gjorde efter berättelsen om när det skulle ta hela gänget på utflykt till Stockholm. Skådespelarna sågade Pär och hans medarbetares tänkta planer och istället blev det deras önskemål om sightseeing som fick styra.

Att sitta och prata i radio är inte det som Pär gör dagligdags och i början märks det lite grand, men efter en stund försvinner det och fokus hamnar enbart på innehållet.

Innehåll
10 av 10
Berättarförmåga
8 av 10
Musikval
8 av 10
Totalupplevelse
9 av 10

5 kommentarer:

Sommarlyssnaren sa...

Jag håller med om att detta var riktigt bra, roligt och känsloväckande...

Jah Hollis sa...

Dock ska alla som spelar My Way, vilken version det än må vara, ha ett minus för fantasilöshet i musikvalet. Det är en av de mest uttjatade låtarna i Sommar genom åren och brukar vara obligatorisk när någon företagsledare utan egen musiksmak ska vara Sommarvärd.

Mats sa...

Jag är nog benägen att hålla med dig Jah. Ibland är det dock producenten som väljer och hjälper till med musiken, så det är inte alltid sommarpratarens fel. Men i detta fallet tror jag nog att Pär valt själv.

Anonym sa...

bästa sommarprogrammet jag hört på länge. 10/10 utan tveckan!!!

Mats sa...

Jag är dessvärre lite feg och vågar inte sätta högsta betyg. Det kommer ju ytterligare 50 sommarpratare. Får se om jag kanske får tillfälle att revidera min bedömning när sommaren är över.

 
Blogg listad på Bloggtoppen.se