onsdag 24 juni 2009

Alexander Stubb, 24 juni

Foto: Sveriges Radio

När en politiker ska sommarprata antar man givetvis att det kommer att bli intressant, men mossigt. Inte när Alexander Stubb pratar.

Alexander Stubb är Finlands utrikesminister och pratar finlandssvenska. Eller som han säger; muminsvenska. Stubb inleder med att prata om hur viktigt det är med språk. Speciellt i hans yrke som utrikesminister.

Man fick höra anekdoter om hur han stod i Speedos och pratade i timslånga samtal om krigssituationen i Georgien på sin semester. Och om sin vänskap med Carl Bildt.

Alexander Stubb pratade också en hel del om sitt enorma sportintresse. Men även med min totala avsaknad av sportintresse lyckades han ändå hålla mig fångad där.

Jag funderade på om inte Alexander Stubb skulle kunna bli lite komiker istället för utrikesminister. Eller som radiopratare. Han kan hålla folk intresserade av vad han säger. Nästan oavsett vad han har att säga tror jag.

Musiken då? Det var mycket finskt. Helt rätt tycker jag. Även om det inte var min favoritmusiktyp. Jag lyssnar ju ändå sällan på texten.

Att lyssna på Alexander Stubbs sommarprat ger 90 mysiga, finlandssvenska feel-good-minuter.

Totalbetyg på Alexander Stubbs sommarprat: 9

Inga kommentarer:

 
Blogg listad på Bloggtoppen.se