måndag 22 juni 2009

Hanna Hellquist, 22 juni

Hanna Hellquist är journalist, författare och har även varit programledare i Morgonpasset i P3. Det hörs att hon är van att uttrycka sig i både tal och skrift. Mot slutet av sitt sommarprogram pratar hon om att det är svårt att sammanfatta en person i en artikel. Själv säger hon att hon inte ens kunde göra det i en bok. Jag gör ändå ett försök här i vår blogg, trotts att jag kan hålla med henne.

Jag gillar Hanna Hellquist, jag gillar henne riktigt mycket. Hennes program är självutlämnande, själv säger hon att hon är för utlämnade Hon utlämnar allt och alla i sina krönikor. Det vet jag inget om, men här i sitt sommarprogram blir det inte privat. Bara väldigt personligt. Hon pratar om svåra saker; pojkvänner som slagits, slag hon själv utdelat och om ett självmordsförsök. Hon berättar om hur det var att flytta hemifrån och hur umgänget mellan killar och tjejer på en folkhögskola i Kalix var.

Hanna pratar om jämställdhet, fast alls inte stereotypt eller ut tjatat sätt. Hon tar upp kvinnomisshandel, och på något sätt lyckas hon både med att kritisera och visa förståelse för det. Något som jag har svårt att förstå, det är aldrig rätt att slå. Hon berättar också om svårigheterna för tjejerna att starta en feministisk studiecirkel.

Hanna Hellquist är mycket intressant att lyssna på. Hon har något att berätta och gör det mycket bra. Jag håller inte hela tiden med henne, men hon ska definitivt lyssnas på. Det är hon värd.

Innehåll
8 av 10
Berättarförmåga
8 av 10
Musikval
5 av 10
Totalupplevelse
8 av 10

Inga kommentarer:

 
Blogg listad på Bloggtoppen.se