tisdag 18 augusti 2009

Så var det slut!

Sommar i P1
Foto: Sofie Olsson

Så var sommaren slut. Jag har lyssnat på alla sommarpratare. Okej, vissa förtjänade inte att bli färdiglyssnade på.

Det har varit en stor variation bland sommarpratarna. Några hade jag höga förväntningar på och andra väldigt låga. En del svarade till mina förväntningar och några överraskade.

Men i och med att det nu är över kommer här min lista över de jag tycker man bör lyssna till (om man inte gjort det redan) samt de man inte borde bemöda sig med att ladda ner och lyssna till.

Sommarpratare med betyg 8 och över:
1. Morgan Alling, skådespelare
2. Kristian Luuk, programledare, komiker
3. Roger Wallis, professor KTH, kompositör
4. Christian Lindberg, trombonist, dirigent, tonsättare
5. Hans Alfredson, författare, regissör
6. Nour El-Refai, komiker, skådespelare
7. Madeleine Westin, tv-meteorolog, författare, kapten i försvarsmakten
8. Lasse Berg, författare
9. Elizabeth Gummesson, föreläsare, coach
10. Alexander Stubb, utrikesminister i Finland, Samlingspartiet

Listan har alltså inte ändrats sen min topplista den 27:e juli.

Bottenlistan då? Listan innehåller de jag gett betyget 3 eller lägre. Placeringarna 47-57:

47. Joe Labero, magiker
48. Tomas Ledin, artist
49. Jörn Donner, författare, debattör
50. Håkan Nilsson, Lyssnarnas Sommavärd, musiker
51. Linda Olsson, jurist, författare
52. Malin Åkerman, skådespelare
53. Malin Baryard, hästryttare
54. Prinsessan Birgitta, prinsessa, gymnastikdirektör
55. Johan Eliasch, Special Representative of the Prime Minister, affärsman
56. Johan Lindeberg, modedesigner
57. Laleh Pourkarim, artist, låtskrivare, skådespelare

Vad gäller sistaplaceringen har jag hittat massor av personer som tycker att det var ett jättebra sommarprat. Jag förstår dem inte, men man får ju tycka vad man vill. Sen misstänker jag att det är någon som tycker allt är bra som Laleh Pourkarim gör, bara för att det är hon. Man ska vara kritisk tycker jag.

Glatt överraskande i år var Alex Schulman som jag, totalt oprovocerat, hade väldigt låga förväntningar på.

Jag tackar för mig och hoppas att alla som läst vår blogg kunnat få lite hjälp i djungeln av sommarpratare. Även om ni inte tyckt som Mats eller jag så kanske ni funnit ett mönster i hur vi tycker kontra era egna åsikter och på så sätt kunnat tolka våra, ibland mindre utförliga recensioner, till er egen tycke och smak. Vi har, som sagt, gjort detta på totalt amatörmässiga grunder och endast baserat på vad vi själva tycker.

Vi får se om vi gör detta igen nästa år, eller om vi helt enkelt ställer oss till skaran av lyssnare och bara lyssnar på vad vi vill och pallar med.

Hoppas ni får en fortsatt trevlig sommar!
/Jesper

3 kommentarer:

måns sa...

tack för en bra blogg, perfekt för nån som lyssnar via pdcast, nu kan peta ur russina ur kakan. tack tack!

christian sa...

Tvi! Luuk bort och in med Alex!

peter sa...

Gillar topp/bottenlistorna.
Tyckte kanske Westin fick lite för högt betyg, lite klämkäckt och opersonligt.
Guillou var bättre än väntat. Kul för mig som är 50 talist att få höra om Harvardaffären igen. Trist för er yngre..
Johan Lindeberg har jag jobbat med innan han blev berömd, och han var sig lik.
Det är ju svårt att glädja alla, men jag tycker nog det var hyfsad nivå i år.

 
Blogg listad på Bloggtoppen.se