fredag 10 juli 2009

Christian Lindberg, 10 juli

Sommarpratare Christian Lindberg
Foto: Sveriges Radio

Jag är mycket musikintresserad. Däremot känner jag inte till så många klassiska dirigenter och trombonister. Men jag tänkte ändå att det kunde bli intressant. Jag kunde ju ändå dra paralleller till Mats bror Jonas när jag gick in i detta sommarprat. Lite samma sorts person tror jag. Åtminstone jobbmässigt.

Christian Lindberg gick ut starkt med någon minut med musik på ett vetenskapligt sätt - svängningar och moll- och durklanger. Det har alltid fascinerat mig mycket just det där hur vi kan reagera så mycket på bara lite matematiska svängningar i olika kombinationer.

Sen blev det prat om hur Lindberg själv kom in i musiken. Från att ha varit en "brummare" i skolan till att gå ut med högsta betyg i högstadiet. Det pratades om kommunala musikskolan och hur det fått många svenskar att komma in i musiken.

Lindberg berättade om mitt favoritinstrument i en symfoniorkester - fagotten - ett instrument som jag förresten lurat i en taxichaufför att jag spelade för Malmö Symfoniorkester på vägen till Konserthuset en gång.

Och så nämndes svenska klassiska kompositörer; Hugo Alfvén, Wilhelm Stenhammar och Franz Berwald - några kompositörer som många svenskar dessvärre aldrig hört talas om.

Lindberg hjälpte oss att tolka klassiska musikstycken och berättade om bland annat sin medverkan i Jan Sandströms Motorcykelkonsert och spelade lite därifrån.

Extra härligt var det när Christian Lindberg spelade skånska The Knife med deras låt Heartbeats - en låt som för övrigt José Gonzales gjort en vacker gitarrcover på. Han berättade hur han tyckte om all musik som var välgjord och nämde hur The Knife vågat sig på något helt annorlunda. Och precis sån är jag också. Jag fastnade för The Knife för 9 år sen - när de precis kommit ut med sin första platta.

Även om man inte direkt har något intresse av klassisk musik (som detta program handlade mycket om) så tror jag säkerligen att man kan öka på det genom att lyssna på Christian Lindberg. Mycket intressant och bra!

Totalbetyg på Christian Lindbergs sommarprat: 9

Inga kommentarer:

 
Blogg listad på Bloggtoppen.se