onsdag 8 juli 2009

Roger Wallis, 8 juli

Sommarpratare Roger Wallis
Foto: Sveriges Radio

Jag trodde inte att Josef Fritzl skulle sommarprata! Okej, så fort han började prata förstod jag att han var långt från Fritzl. Som tur var! I och för sig skulle det vara intressant att höra Josef Fritzl prata - för att se hur han verkligen var funtad.

Men, det är ju Roger Wallis jag ska skriva om. Och jag hade ingen koll på vem detta var. I början i alla fall. Han pratade, med härlig brittisk brytning, men på perfekt svenska, om hur han kommit till Sverige och jobbat med musik. Hur Paul McCartney frågat efter hans autograf. Och hur han skrivit musiken till Judy, min vän som Tommy Körberg ställde upp med i Eurovision Song Contest 1969 där den kom på åttonde plats.

Och så började han berätta om fildelning. Roger Wallis är gammal i gamet och vet vad han pratar om. Han blev inbjuden som expertvittne i upphovsrätt till The Pirate Bay-rättegången, men kände att diskussionen kom att handla mer om hans person än om upphovsrätten. Jag skulle kunna skriva och debattera detta i mängder, men det är ju en recension av Roger Wallis jag ska göra, så jag tar inte upp det här.

Roger Wallis har mycket sunda tankar och har belägg för vad han tycker och tänker. Och han verkar vara en oerhört duktig musiker som har många genrer på sin lyra. Han kan säkerligen spela just lyra också... Och han är mycket väl värd att lyssna på. Framförallt när han tar upp hela fildelningsämnet. Oavsett vad man tycker om detta så bör hans röst få bli hörd.

Totalbetyg på Roger Wallis sommarprat: 9+

Inga kommentarer:

 
Blogg listad på Bloggtoppen.se