torsdag 16 juli 2009

Ann Heberlein, 16 juli

Ann Heberlein är etikforskare och har visst skrivit en mycket omtalad och uppmärksammad bok, Jag vill inte dö, jag vill bara inte leva. Ann Heberlein är för mig helt okänd, Heberlein är för mig kalvsylta som kommer från Heberleins i Förslöv.

I sitt sommar program talar Ann om sin sjukdom, manodepressivitet, rakt upp och ner. Utan omsvep och utan förmildrande omständigheter Det är engagerande och berör verkligen. Jag kan inte låta bli att dra paralleller till Stephen Fry vars dokumentär, Stephen Fry: The Sevret Life of the Manic-Depressive, om sin och släktens psykiska sjukdom också ger en utmärkt inblick i denna svåra sjukdom.

Ann Heberleins sommarprat måste höras. Dessutom spelade hon två av mina favorit artister, Iron and Wine och Tom Waits.

Innehåll
8 av 10
Berättarförmåga
8 av 10
Musikval
8 av 10
Totalupplevelse
8 av 10

2 kommentarer:

Jesper Karlqvist sa...

Jag tror att Jonas Heberlein som gör kalvsylta i Förslöv är någon sorts kusin eller så.

En av de första Heberleinarna i Sverige var inte bara tysk undersåte, men även charkuteriarbetare. Kanske någon släkting också?

Mats sa...

Ibland är man helt klart lite dum. Jag tänkte inte på att hon talade ju skånska. Det är klart att det är någon släkting på något sätt. Det är ju ett rätt ovanligt namn.

 
Blogg listad på Bloggtoppen.se