söndag 19 juli 2009

Per Olov Enquist, 19 juli

Sommarpratare Per Olov Enquist
Foto: Sveriges Radio

P O Enquist har man ju hört talas om. Men jag har inte läst något av honom.

Det var med tråkförväntning jag gav mig in i programmet. Men det ändrades. Det handlade inte om en torr författare som satt och knappade på en skrivmaskin dagarna i ända. Även om det var lite om författarens vardag - om hur man många dagar inte kan skriva överhuvudtaget.

Men det handlade också om sprit och hur han vid 55 års ålder (har jag för mig) en dag i San Francisco sa till sina vänner att han skulle börja röka. Helt galet tycker jag. Men visst. Han kämpade sig till att börja röka. En paket om dagen var hans mål, och efter ett tag hade han lyckats.

Till årsskiftet ska han ha slutat röka.

Ett intressant program, men någon gång då och då fladdrade mina tankar iväg någon annanstans.

Totalbetyg på Per Olov Enquists sommarprat: 7

Inga kommentarer:

 
Blogg listad på Bloggtoppen.se