fredag 17 juli 2009

Elizabeth Gummesson, 17 juli

Elizabeth Gummesson vem är det? Ja det hade tydligen någon, inte vi, skrivit på sin blogg när alla sommarpratare hade presenterats Det undrade jag med och därför började Elizabeth trevligt nog med att presentera sig själv. Hon är bland annat coach, föreläsare och blivande författare. Tydligen blir man inte författare förren man givit ut två böcker och hennes andra utkommer kring årsskiftet.

Elizabeth talar mycket om sin pappa. Gissa vad han är? Ja, just det. Han är död. Hur många sommarpratare som hittills i år har pratat om döda släktingar vet jag inte, men många är dom.

Hur som helst pratar hon om sin pappa som omkom i en flygolycka. Sen pratar hon om en massa annat med, men mina tankar var nog på annat håll idag. Jag minns faktiskt inte, så här 10 minuter efter programmets slut, vad hon pratade om mer. Men det var rätt angenämt att lyssna till.

Jo, förresten, hon talade om vikten av att berätta hemska saker för barn. Som till exempel när en förälder dör. Säg inte till barnet att hon gått bort eller andra liknande plattityder. Berätta vad som har hänt på ett för barnet begripligt och enkelt sätt och var där efter redo att hålla om.

Även om jag för stunden inte exakt kan redogöra för vad Elizabeth talade om, så var det angenämt att lyssna till. Hon hade en behaglig röst och spelade riktigt bra musik. Lustigt nog så spelades inte Sommar sommar sommar efter programmet idag.

Tillägg (efter att ha läst Jespers recension) - historien om uteliggaren var fantastisk. Hade jag glömt bort. Jag kommer ändra mitt betyg efter denna påminnelsen.

Innehåll
7 av 10
Berättarförmåga
8 av 10
Musikval
7 av 10
Totalupplevelse
7 av 10

Inga kommentarer:

 
Blogg listad på Bloggtoppen.se