torsdag 30 juli 2009

Laleh Pourkarim, 30 juli

Laleh Pourkarim har jag gillat sen hon dök upp på den svenska musikscenen. Hon har en väldigt spännade sångröst och ofta väldigt sköna låtar, med roliga influenser från massa olika håll.

Därför såg jag fram emot att få höra hennes sommarprogram. Men ack så besviken jag blev. Laleh Pourkarims sommarprogram är fullständigt olyssningsbart. Det är svamligt, osammanhängande och allmänt förvirrande. För att delvis citera Hans Rosenfeldt så är det "en massa staplade meningar utan inbördes betydelse". Det lilla man kan lyckas uttolka är dessutom över huvudtaget inte intressant.

, strunta i Lalehs sommarprat och lyssna istället till hennes musik, för den är jäkligt bra. Här har ni en riktigt bra låt av LalehSpotifylänk.

Innehåll
1 av 10
Berättarförmåga
1 av 10
Musikval
4 av 10
Totalupplevelse
1 av 10

9 kommentarer:

Sofia sa...

Främsta anledningen till att jag inte längre går på Lalehs spelningar är att hennes mellansnack är så plågsamt virrigt.

Mats sa...

Tack för informationen. Då vet jag att jag enbart ska lyssna till hennes musik på skiva eller via Spotify.

Purusha sa...

Vad är osammanhängande och vad är sammanhängande. Laleh talar om tidsandan, som hon struntar i. Och de förstår jag. För tidsandan handlar om intellektuell lättja att inte orka lyssna och associera fritt. Laleh som musiker förhåller sig fritt i sitt skapande med både text och musik. Detta förvirrar och kräver lite mer av lyssnaren. Vad har Evert Taubes rap om Kinesiska muren, en film om att lära sig spela Rachmaninov,eller tvånget att mata duvar, och framgång i livet för samband, det tål att tänka på.

hanna sa...

Jag tyckte att det var intressant att jämföra Laleh med Mattias Dahlgren, just när de talar om framgång. Mattias snackar på, berättar att han har vunnit "bästa kock", att en av hans restauranger är en av de 50 bästa i hela världen - men han väntar fortfarande på framgången. Laleh menar att framgång är en blåval som vill bära henne i munnen när hon promenerar vid strandkanten (men hon är redan en vinnare).

Sanningen kan bara tolkas, och att säga att hon inte har en poäng är fel. Det var bara så att du/ni inte förstod Laleh, som är en känslomänniska. Mattias är mer fyrkantig och kanske mer lättolkad för vissa.

Alek sa...

I början av programmet var jag nog lite förvirrad. Men det släppte allt eftersom. Det är väldigt befriande att lyssna på någon som så uppebart hittat sin linje och följer den, utan att (vad det verkar) bry sig alltför mycket om vad andra tycker och tänker.

Visst, kanske skulle man kunna tolka hennes prat som förvirrat och osammanhängande. För mig var det varmt, härligt flummigt och fick mig att också vilja släppa lite på kontrollen. Precis som hennes musik kan få mig att känna. Vet inte om du läser detta Laleh, men du får tummen upp från mig!

Anonym sa...

Hon är ju fan helt förvirrad. Klarar hon sig själv eller har hon vårdare?

Mats sa...

Ja där om tvistar de lärde. Det syns ingen vårdare på bilderna från inspelningen av sommarprogramet som finns på SRs hemsida.

Gefos sa...

Hon förmedlar ju det som vi andra inte vågar inse. Att känslor ska vara en större del av våra liv o handlingar. Vi vinner om vi gör det som vi känner o inte det som vi av andra förväntas göra, precis som blåvalen. Hallå, tänk till o tack Laleh!!

Anonym sa...

Haha Gefos. Vi borde sluta använda känslor när vi tänker och istället fokusera på förnuftet. Du är ju helt ute och cyklar.
Nä, nu känner jag för att supa, struntar i att förnuftet säger att det är dumt att supa med en liten bebis bredvid mig. Nä nu känner jag mig arg, jag tror jag nitar nån, för att det är oförnuftigt kan vi ju skita i.
Jag tror jag struntar i källsortering, för det känns som om världens miljöproblem avtar... osv.

 
Blogg listad på Bloggtoppen.se