söndag 19 juli 2009

Per Olov Enquist, 19 juli

Per Olov Enquist en 74 årig författare som bland annat skrivit romaner som Livläkarens besök samt ett antal dramer och filmmanus. Han har dessutom sommarpratat vid tre olika tillfällen tidigare. I mina ögon ser det ut att vara som upplagt för ett riktigt tråkigt och, förlåt uttrycket, gaggigt program.

Men som så många gånger förr fullständigt krossas ens fördomar. Per Olov Enquist är inte det minsta gaggig eller tråkig, utan har mycket intressant att berätta. Riktigt roligt är det också att få höra hur han 1990 slutar dricka alkohol och istället börjar röka, trots att han fram tills dess varit icke-rökare. Jag kom, när jag hörde den berättelsen, att osökt tänka på det latinska ordspråket "Summan av lasterna är konstant" och Dante Alighieri, i Hasse och Tages underbara film Mannen som slutade röka, och hur ordspråket som ett mantra är hans ständiga följeslagare. Var det måhända på samma sätt för Per Olov Enquist?

Per Olov Enquist är lätt att lyssna till och musiken är för det mesta klassisk, även om Blå Tågets underbara Staten och kapitalet också spelas. Även om jag idag i de flesta lägen föredrar rock framför klassisk musik, så passar den mycket bra in i programmet.

Innehåll
8 av 10
Berättarförmåga
8 av 10
Musikval
7 av 10
Totalupplevelse
8 av 10

1 kommentar:

vargen sa...

En diamant bland sommarprogrammen. Det var länge sen jag hörde sådana kloka och eftertänksamma ord. Jag lyssnade på båda programmen samma dag. PO har också en underbar radioröst, som balsam för själen.
Musiken var mycket njutbar, "sångbar" som PO uttryckte det. Ett stort TACK!

 
Blogg listad på Bloggtoppen.se